Råt for usødet

thinking-cap

De myndigheder, der kerer sig om folkesundheden, er på det ernæringsmæssige område gået i tænkeboks. De 8 kostråd skal laves om, men hvad der kommer til at stå, vides ikke endnu, jf. en artikel fra fpn.dk.

Da mere end 50% af befolkningen er overvægtig, og kun 3% magter at følge myndighedernes vejledning, kan man med rette hævde, at de 8 kostråd har været en kolossal fiasko. I øjeblikket drøfter ernæringsforskere blandt andet, om der skal være to forskellige sæt kostråd; et rettet mod overvægtige og et mod resten. Indtil de når frem en konklusion, ville det klæde Fødevarestyrelsen at trække de 8 kostråd tilbage. De kunne f.eks. skrive: “Vi famler i blinde – du må selv bestemme, hvad du vil spise”.

For min skyld behøver myndighederne slet ikke vende tilbage med nye reviderede kostråd – den statslige omklamring er grundlæggende en falsk tryghed.

Arne Astrup og Thomas Meinert fra LIFE på Københavns Universitet har dokumenteret, at “en kost med flere proteiner og mindre hvidt brød, hvid pasta og polerede ris betyder, at man kan spise sig mæt og sundere, uden at vægten stiger, mens de otte kostråd får vægten til at stige.”

Det er jo et eksempel på, at forskere bruger årevis på at finde ud af det, som almindelige mennesker altid har vidst. Men mange almindelige mennesker har alligevel forsøgt i årevis at “gøre det rigtige” og følge kostrådene til skade for deres sundhed.

I forhold til stenaldermad er det relevant at pointere, at den low carb – high protein kost, som LIFE har undersøgt, gør at man ikke alene taber sig og holder vægten uden at føle sult. Den nedsætter også, ifølge LIFE, kroppens inflammation, som forbindes med demens, diabetes og hjertekarsygdom.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>